Træt hud – giv huden fornyet liv og glød

Giv din trætte hud ekstra pleje og opmærksomhed i pressede perioder med vores helt naturlige hudplejetips.

Fornyet vitalitet og glød

Alle kan opleve perioder med træthed og manglende energi, som påvirker både krop og hud. Hvis hudcellernes fornyelsesmekanisme ikke fungerer optimalt, kan huden miste sin glød. Eksempler på tegn på træt hud:

 ·                    manglende glød

 ·                    tør hud eller pigmentforandringer

 ·                    urenheder, hudorme eller fedtet hud

 ·                    mørke rande, poser eller hævelser under øjnene

 ·                    fine linjer

Der kan være flere årsager til ændringer i huden: mangel på skønhedssøvn, hormonelle forandringer, skiftende årstider, øget stressniveau og miljømæssige er alle afgørende faktorer for hudens tilstand. Men bare rolig, hjælpen er lige ved hånden. Med et par småjusteringer og fornuftige valg, er du godt på vej til at genskabe hudens naturlige og sunde glød.

Styrk huden indefra

Drik masser af vand - drik rigeligt i løbet af dagen, så huden ikke føles stram eller udtørret.  Du kan også pifte postevandet op med friske mynteblade, citrusskiver, ingefær, agurk, bær eller lignende. Find din egen yndlingsopskrift på hjemmelavet frugt- eller myntete, som du kan nyde i løbet af dagen. Hjemmelavede frugt- og grøntsagsjuice kan også være en del af dit væskeindtag.

Spis sundt - en vegansk kost med masser af friske grøntsager og næringsstoffer styrker din hud og dit velvære.  Spis varieret af alle farver, og gå efter at spise en regnbue ved hvert måltid, som fx en blandet salat, grøntsagssuppe eller en vegetabilsk gryderet.

Bevæg dig - gå en tur i naturen, gå til svømning, yoga eller rulleskøjteløb - uanset hvilken motionsform du vælger, vil blodcirkulationen give dig glød i kinderne og booste din skønhed og din udstråling.

Få din nattesøvn - du bør få syv til ni timers søvn hver nat, så din hud får mulighed for at forny sig, mens du drømmer.

Styrk huden udefra 

Følg en skræddersyet hudplejerutine, som du kan tilpasse eller opdatere efter behov. Hormonelle forandringer, som fx graviditet eller overgangsalderen, og livsfaser kan påvirke hudens balance, så vær opmærksom på din hud og reager på dens behov.

Hvis din hud pludselig virker ru og tør, så rens den forsigtigt med en mild rensemælk, som masseres ind i huden med cirkulære bevægelser med en vaskeklud. Dette fjerner skånsomt ophobning af døde hudceller og overskydende talg.

Hvis du har tilstoppede porer, som forårsager urenheder, rødme eller irritation, så rens altid huden for makeup, solcreme eller forureningspartikler hver aften. Rens din hud og hals med rensemælk eller en mild rensegel. Brug derefter en toning lotion til at rense og mindske porerne for at forhindre, at urenheder sniger sig ind.

Rensning med micellevand er også en effektiv måde at opløse eventuelle urenheder, og du behøver ikke at bruge en toner bagefter - den perfekte løsning, når du er på farten! 

Forkæl din hud!   

Styrk din hud udefra. Prøv at lave din egen veganske ansigtsmaske!

Sådan genskaber du hudens naturlige glød: Riv en halv agurk, hak 2-3 mynteblade og bland ingredienserne i en skål. Tilsæt saften fra en halv økologisk citron og bland godt. Brug fingerspidserne eller en makeuppensel til at fordele blandingen jævnt i ansigtet og lad sidde i 20 minutter, mens du slapper af med en skive agurk på hvert øjenlåg.

Mangler din hud fugt, så bland en halv avocado med 1 tsk. af avocadoolie og 1 tsk. økologisk kokosyoghurt. Påfør blandingen på tør hud, lad sidde i 15 minutter og skyl med lunkent vand.

You might like the following stories